Frukost utan tillsatt socker

EASIS Frukost ger dig den bästa möjliga starten på dagen! Det finns något för alla smaker, så du kan variera från dag till dag utan att oroa dig för tillsatt socker. Corn Flakes- och Müsli-produkter är fyllda med fullkorn och fibrer. De kan ätas med mjölk på eller på yoghurt. Alternativt kan du njuta av en skiva rågbröd med bredbart pålägg eller marmelad. Då är du säker på att du får en bra start på dagen.

Frukost utan tillsatt socker

EASIS Frukost ger dig den bästa möjliga starten på dagen! Det finns något för alla smaker, så du kan variera från dag till dag utan att oroa dig för tillsatt socker. Corn Flakes- och Müsli-produkter är fyllda med fullkorn och fibrer. De kan ätas med mjölk på eller på yoghurt. Alternativt kan du njuta av en skiva rågbröd med bredbart pålägg eller marmelad. Då är du säker på att du får en bra start på dagen.

Frukost med mindre socker

Man har länge sagt att frukosten, det är dagens viktigaste mål. Men under senare tid, så har man börjat säga att det inte alls är så. Dock är det inte fel att starta dagen på ett bra sätt och det genom att äta en bra sammansatt frukost. Tyvärr är det ju så att många frukostprodukter idag består av en massa socker, ofta extra tillsatt. Det gäller allt från yoghurt till marmelader, flingor och müsli. Att ge kroppen en sockerchock det första man gör på morgonen är inte att rekommendera. Som tur är, så finns det bra, sockerfri frukost att äta. Här hos oss hittar du en hel del bra produkter för din frukost, allt utan extra tillsatt socker.

Alla våra produkter för frukost är helt utan tillsatt socker. Det gör att du kan hitta flingor utan socker så väl som granola utan socker. Vi har även sylt utan socker.

Vad är en bra frukost?
De flesta av oss, vi brukar ha exakt samma morgonrutin varje dag, även när det gäller vad man äter till frukost. Om man ser till näringssynpunkt, så är det ju faktiskt inte ett måste att variera frukosten. Huvudsaken är att man äter en sund och näringsrik frukost. Ser man till det engelska ordet för frukost, som är "breakfast", så betyder det övrigt att "bryta (break) fastan (fast)". Att inte äta alls på morgonen är inte att rekommendera, för det leder ofta till att du är extremt hungrig innan lunch och blir sugen på en massa onyttigt.
En bra frukost är något som förser dig med lagom mycket energi så att du klarar av förmiddagen utan att bli trött eller orkeslös. Man brukar räkna med att man bör inta 20-25 procent av det totala kaloriintaget redan till frukost.
Bra produkter att äta till frukost brukar vara grovt bröd, havregrynsgröt, müsli, flingor eller fullkornsvälling. Dessa bör vara osötade, alltså utan socker. Här hos oss finns det flingor utan extra tillsatt socker att hitta. Det är då flingor helt utan tillsatt socker. Om du vill ha sylt på din gröt, satsa då på att välja en sylt utan tillsatt socker. Vi har bra sylt utan socker med många olika smaker.

Andra bra livsmedel för frukosten är mjölk, yoghurt eller filmjölk, även dessa bör vara sockerfria/utan tillsatt socker. Bra pålägg är ost, ägg, skinka eller leverpastej. Komplettera gärna frukosten med frukt och grönsaker.

Vad ska finnas med i en bra frukost?
När du äter frukost, se då till att du får i dig så kallade långsamma kolhydrater. Dessa gör att du håller dig mätt fram till lunch samt att du även kommer göra smartare lunchval. Är du vrålhungrig på grund av att du ätit en frukost med snabba kolhydrater, så kan maten vid lunchen även den bestå av dåliga val. En bra frukost ska helst innehålla långsamma kolhydrater samt protein och fett.

Vad är det sämsta du kan äta till frukost?
Många av oss äter ju exakt samma sak till frukost. Om man då äter mycket raffinerat socker så som det är i vanliga flingor eller vitt bröd med extra söt marmelad, så kan det över tid bli en hälsomässig katastrof. Dagens nyttigaste mål, det bör vara din frukost. Så vill du ha marmelad, eller sylt, välj då sylt utan tillsatt socker och marmelad. Detsamma gäller med flingor, att välja flingor utan socker. Försök även att få in mycket antioxidanter från frukt, bär och grönsaker.

Tre sockerfällor i vanlig frukost
Du som ännu inte gått över till att äta en frukost med mindre socker, du kanske bör göra det. I en vanlig frukost finns det nämligen en hel del så kallade sockerfällor! Många gånger är det faktiskt den måltid som innehåller mest tillsatt socker. Det så mycket som upp till 20 sockerbitar per portion.
Vill man dra ner på sockret är det bra att se över vad man själv äter så väl som vad ens barn äter. Att bränna hela dagens rekommenderade sockerintag bara på frukost är en ganska dum idé! Det är bättre då att satsa på en frukost med mindre socker.

En vanlig sockerfälla inom frukost är de smaksatta mejeriprodukterna. Sådana produkter kan innehålla lika mycket, eller mer socker än läsk. Det är bättre då att köpa naturell yoghurt eller filmjölk och sedan smaksätta den på egen hand med frukt, bär eller granola utan socker.

Bröd är något många äter till frukost och många tänker då att allt mörkt bröd är nyttigt och att det är det ljusa brödet som är onyttigt. Men, luras inte av brödets färg! Faktiskt är det så att ett av Sveriges mest sålda bröd idag har lika mycket extra tillsatt socker som det finns i släta bullar. För att hitta bra bröd, utan en massa extra socker, läs innehållsförteckningen och näringsdeklarationen som finns. Du kan ha som tumregel att det ska vara max 5 gram socker per 100 gram i brödet.

Den fjärde sockerfällan, det är flingorna! Idag finns det ett otal varianter av flingor, varav de allra flesta är fyllda med en massa socker. Även här är det bra att välja produkter med max 5 gram socker per 100 gram. Hos oss hittar du både flingor utan socker så väl som granola utan socker, som är ett mycket bättre alternativ.

Hitta bra frukost utan socker
Du som vill satsa på att äta en frukost med mindre socker, du kan med fördel välja bland våra produkter för just frukost. Bland annat kan du hitta flingor, sylt utan socker och granola utan socker. Alla dessa produkter har så klart en del naturligt socker i sig, men ingen av dem har tillsatt socker. Andra bra val för en sund frukost är att äta gröt eller ägg. Dessa livsmedel håller du dig dessutom mätt på ända fram till lunch. Det gör att du även kan göra nyttiga val då.