Köpvillkor

FÖRSÄLJNINGS- OCH LEVERANSVILLKOR

Nedan kan du läsa om våra försäljnings- och leveransvillkor.
Om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på: easis@easis.dk  

LEVERANS

Vi strävar efter snabb och säker service när vi skickar din beställning. Den fysiska transporten sker via GLS för hem- eller företagsleverans. EASIS levererar varor till Sverige måndag till fredag (skickas från Danmark).

Om du inte är hemma på mottagaradressen vid leveranstidpunkten kommer transportören att meddela att paketet kan avhämtas hos närmaste ombud

Inget bindande köpeavtal har ingåtts med EASIS förrän du får en orderbekräftelse från EASIS på den e-postadress som du angav i beställningen.

Vi levererar endast till adresser i Sverige vid köp på easis.se. Om du vill ha leverans i Danmark ska du gå till easis.dk och handla och till easis.no för leverans i Norge.

FRAKT

Oavsett orderstorlek kostar frakt till Sverige alltid från 89 SEK inkl. moms.

GLS Företag: 89 SEK.
GLS Privat med distribution: 200 SEK

BETALKORT

EASIS erbjuder kortbetalning via NETS. Dina kortuppgifter överförs och förvaras säkert i krypterad form. Kortet debiteras när du som kund har gjort din beställning. Kortbetalning kan ske med följande korttyper: Visa och MasterCard.

Vi accepterar Visa och Mastercard.

BETALNINGSSÄKERHET

Betalningstransaktionen sker via en säker, krypterad förbindelse. Detta innebär att det är 100 % säkert att betala med betalkort på Internet. När du skickar din betalningsinformation krypteras den, vilket gör det omöjligt för andra att snappa upp den information du skickar till oss.

Vi får endast den information vi behöver för att hantera din beställning. Det är inte vid någon tidpunkt möjligt för andra att få tillgång till informationen. Den varken sparas eller förvaras. Betalningssystemet är godkänt av NETS.

ÅNGERRÄTT OCH REKLAMATION

Ångerrätten gäller även för livsmedel, men endast för varor vars förpackning/försegling inte har öppnats/brutits. Om du har öppnat en livsmedelsprodukts förpackning, till exempel kosttillskott, kan du inte välja att utöva bytesrätten.

Om du ångrar köpet eller om produkten har fel eller brister gäller följande:
-14 dagars full retur- och bytesrätt.
-Två års garanti för produktionsfel enligt konsumentköplagen.
-När du köper varor från EASIS webbshop kan artiklarna bytas eller returneras. Se hur det går till nedan.

Varor måste returneras i samma skick som de togs emot.
-Returporto betalas alltid av kunden utöver portot för den nya försändelsen (79 SEK) – Om returporto inte skickas med förbehåller sig EASIS webbshop rätten att skicka kunden nya varor som en postorder. I händelse av ett berättigat klagomål där kunden får rätt återbetalar EASIS portot.
-När du returnerar en vara ska ett kvitto (eller en kopia) skickas med. Detta kvitto tas emot på den angivna e-postadressen under försäljnings- och leveransvillkor

Om du vill returnera en vara, börja med att skriva till easis@ackro.dk varefter det efterföljande förloppet bestäms. Returvaror skickas till:

Easis
C/O Ackro ApS
Smedeland 9-11, Port 13
2600 Glostrup
Danmark

FEL OCH BRISTER

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i samband med varor och priser på webbplatsen samt i nyhetsbrev. Dessutom reserverar vi oss för utsålda varor.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst via e-post eller telefon: easis@easis.dk
Tel. +45 70 20 24 55

PRISER

Alla priser anges inkl. moms. Priserna gäller endast inom Sveriges gränser. Vi reserverar oss för:
-Valutaändringar
-Force majeure
-Leveransfel
-Skatteändringar, utsålda varor och tryckfel

Priserna uttrycks i svenska kronor (SEK) inklusive moms enligt gällande skatteregler. Momssatsen på momspliktiga produkter är 25 %.

För erbjudanden gäller alla angivna rabatter på tillverkarens vägledande försäljningspriser. Erbjudanden gäller endast under begränsade perioder eller så länge lagret räcker. Vi har löpande rabattkoder på produkter, kategorier etc. Dessa publiceras normalt i vårt nyhetsbrev. Rabattkoder kan inte kombineras och därför kan endast en rabattkod användas per beställning. Vi reserverar oss för utsålda produkter, skrivfel, moms- och skatteändringar samt leveransfel.

INFORMATION OM MÖJLIGHETER TILL KLAGOMÅL

Ett klagomål på en köpt produkt måste riktas till säljaren inom rimlig tid. Skriv till easis@ackro.dk. Parterna skall sträva efter att lösa eventuella tvister i godo. Om detta misslyckas kan köparen skicka ett klagomål till
ARN – Allmänna reklamationsnämnden Box174 101 23 Stockholm Tlf:08-508 860 00 http://www.arn.se/ E-post: arn@arn.se

EU-kommissionens klagomålsportal online kan också användas för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant om du är en konsument bosatt i ett annat EU-land. Klagomål lämnas in här – http://ec.europa.eu/odr. När du lämnar in ett klagomål, vänligen ange vår e-postadress easis@easis.dk.

KÖPREGLER

1. Reklamationsrätt
2. Garanti
3. Bytesrätt
4. Rimlig tid
5. Presumtionsregeln

1. REKLAMATIONSRÄTT

Reklamationsrätten är kundens lagstadgade rätt att reklamera en vara som har fel eller brister som fanns när varan såldes. Kunden har två år på sig att hitta fel eller brister som bevisligen är säljarens ansvar. Bevisbördan ligger hos återförsäljaren under de första 6 månaderna och hos kunden under de kommande 1,5 åren.

Rätten att lämna in ett klagomål är kundens lagstadgade rätt. Om en produkt visar sig vara defekt ska du underrätta EASIS så snart som möjligt. Detta gör du genom att ringa telefonnummer +45 70 20 24 55 eller genom att skicka ett e-postmeddelande till easis@easis.dk. Här anger du följande:
1.Det ordernummer som klagomålet gäller för
2.Hållbarhetsdatum på varan
3.En beskrivning av defekten
4.En bild på produkten som visar defekten.

Ta hand om originalförpackningen så att den kan skickas tillbaka till oss. Om klagomålet är berättigat kommer EASIS att återbetala dina rimliga fraktkostnader för att skicka tillbaka varan.

2. GARANTI

Garantin är ett särskilt avtal som ingås mellan köpare och säljare. Om kunden och säljaren samtycker till att det ska vara två års garanti för en vara kan kunden under denna period klaga på alla typer av fel och brister. I det här fallet är det säljarens ansvar att bevisa att felet beror på kundens försummelse. Garantin är inte kundens lagstadgade rättighet.

3. BYTESRÄTT

Som en allmän regel kan konsumenten kräva att en artikel byts ut i stället för att acceptera säljarens erbjudande om att få varan reparerad. Fram till 1 januari 2002 gällde det omvända. Det finns dock ett mycket viktigt förbehåll: Konsumenten kan endast kräva utbyte om inte kravet medför orimliga kostnader för säljaren i förhållande till en reparation.

4. RIMLIG TID

Enligt köplagen har konsumenten alltid två månader på sig att reagera efter att ett fel eller brist på en vara har upptäckts. Således betraktas reklamationer inom två månader som varande inom rimlig tid och därför i enlighet med lagen. Klagomål kan göras senare än två månader och fortfarande vara i rimlig tid, men detta får anses vara ovanligt.

5. PRESUMTIONSREGELN

Presumtionsregeln innebär att det inom de första sex månaderna efter ett köp antas att felet fanns vid tidpunkten för köpet. I praktiken innebär regeln att konsumenterna garanteras en lättare bevisbörda inom de första sex månaderna och medför att konsumenten under de första sex månaderna har lättare att få varan utbytt.

ÅNGERRÄTT – allmänna regler

1. 14 dagars ångerrätt
2. Så här returnerar du varan
3. Försvarbar retur

1. 14 DAGARS ÅNGERRÄTT

Vid köp där beställningen av varor görs via Internet har konsumenten 14 dagars ångerrätt.

Ångerrätten löper från den tidpunkt då varan överlämnas till konsumenten. Om köpet ångras inom 14 dagar återbetalar vi priset på varan.

För att kunna utnyttja ångerrätten måste varorna levereras till PostNord eller annan transportör inom 14 dagar efter mottagandet.

Villkoret för att utnyttja ångerrätten är att varan returneras i i stort sett samma skick som vid överlämnandet. Om varan inte återsänds i väsentligen samma skick räknas varans värde av med utgångspunkt från ett möjligt försäljningsvärde.

När du använder ångerrätten måste varan returneras i ORIGINALFÖRPACKNIGNGEN. Avsaknad av ORIGINALFÖRPACKNING leder vanligen till en försämring av försäljningsvärdet, varför du utifrån en gjord bedömning kommer att krediteras med ett mindre belopp, som motsvarar försämringen. I värsta fall kan brist på ORIGINALFÖRPACKNING m.m. leda till att köpet inte kan ångras.

Kostnaden för att returnera varan bärs av konsumenten.

Vi returnerar beloppet inom 30 dagar i enlighet med avsnitt 12c i konsumentavtalslagen.

2. SÅ HÄR RETURNERAR DU VARAN

Det finns två sätt att returnera varan:
-Du kan vägra att ta emot varan från posten. I detta sammanhang ber vi dig att informera posten om att de omedelbart kan returnera varan till avsändaren.
-Du kan ta emot varan från posten och därefter returnera varan inom de 14 dagarna. I detta sammanhang ber vi dig bifoga en kopia av fakturan för de köpta varorna som bevis på att de returnerade varorna har köpts från oss.

Märk paketet ”Ångerrätt” och bifoga en kopia av inköpsfakturan som bevis på att den/de returnerade varan/varorna har köpts från oss. Beloppet returneras till den person som framgår av inköpsfakturan.

Retur som beror på ångrat köp sker på köparens egen bekostnad! Vi rekommenderar att varan returneras som postpaket. På så sätt går det att spåra paketet och därmed undanröja alla tvivel om huruvida varorna har levererats. Dessutom har kunden möjlighet att efterlysa paketet om leveransen inte har skett.

Vi tar inte emot varor som returneras mot efterkrav eller som skickas utan porto.